Strategi dan Metode Mengajar Anak Remaja Milenial
DOI:
https://doi.org/10.61295/kalanea.v4i2.131Keywords:
Millennial Youth Teaching, Strategies and MethodsAbstract
Adolescence is a period of transition from childhood to maturity, this term indicates that the initial period from puberty to maturity. Then the millennial generation is those born in 1980-2000, it should be noted that this generation is considered special from the previous generation, especially with regard to technology. Then the word strategy comes from the Latin strategya, which is defined as the art of using plans to achieve goals, and in general the method is a regulated method that is carried out to achieve certain goals. The purpose of this study is to describe strategies and methods for teaching millennial children. The research method used in this study is a qualitative research method. Because each generation always changes according to the times, therefore the author uses a qualitative method, because this method is very appropriate for use in the process of data collection and data processing.
References
Ahmadi, A. P., & Tri, J. (1997). Strategi belajar mengajar (SBM). Pustaka Setia. http://opac.iainkediri.ac.id/opac/index.php?p=show_detail&id=3494
Ambarita. (2021). Guru Hebat Di Era Milenial.
Amri, S. (2013). Peningkatan mutu pendidikan Sekolah Dasar dan Menengah dalam teori, konsep dan analisis. Prestasi Pustaka.
Badar, N., & Bakri, A. (2022). Strategi Pembelajaran Dengan Model Pendekatan Pada Peserta Didik Sekolah Menengah Pertama Agar Tercapainya Tujuan Pendidikan. JBES: Journal of Biology Education and Science, 2(2), 1–15.
Budiyana, H. (2018). Roh Kudus Dalam Proses Pembelajaran Pendidikankristen Mewujudkan Pengajaran Kristen Yang Mengandung Nilai Kekal. Jurnal Teologi Berita Hidup, 1(1). https://doi.org/10.38189/jtbh.v1i1.5
Daud, A. (2020). Strategi Guru Mengajar Di Era Milenial. Al-Mutharahah: Jurnal Penelitian Dan Kajian Sosial Keagamaan, 17(1), 29–42. https://doi.org/10.46781/al-mutharahah.v17i1.72
Effendi, F. P., & Dewi, D. A. (2021). Generasi Milenial Berpancasila di Media Sosial. Journal Civics & Social Studies, 5(1), 116–124. https://doi.org/10.31980/civicos.v5i1.1051
Ginting, A. (2008). Esensi Praktis Belajar dan Pembelajaran. Humaniora.
Harmadi, M., & Jatmiko, A. (2020). Pembelajaran Efektif Pendidikan Agama Kristen Generasi Milenial. PASCA: Jurnal Teologi Dan Pendidikan Agama Kristen, 16(1), 62–74. https://doi.org/10.46494/psc.v16i1.72
Indah Mei Diastuti, M. P. (2022). Penerapan Media Pembelajaran Bahasa Indonesia (M. S. Eko Sutrisno, S.Si (ed.)). Penerbit Perkumpulan Rumah Cemerlang Indonesia (PRCI).
Irwan, M., & Nasution, P. (2016). Mobile Learning Pada Sekolah Dasar. Jurnal Perpustakaan Dan Informasi, 10(01), 1–14.
Johar. (2016). Strategi Belajar Mengajar. Syiah Kuala University Pess.
Komalasari. (2009). Pendidikan Kewarganegaraan Untuk SD/MI kelas 6. Pusat Perbukuan Departemen Pendidikan Nasional.
Mahmudah, M. (2016). Urgensi Diantara Dualisme Metode Pembelajaran Ceramah Dalam Kegiatan Belajar Mengajar Untuk Siswa MI/SD. Cakrawala: Jurnal Studi Islam, 11(1), 116–129. https://doi.org/10.31603/cakrawala.v11i1.107
Mawaddah, S., & Maryanti, R. (2016). Kemampuan Pemahaman Konsep Matematis Siswa SMP dalam Pembelajaran Menggunakan Model Penemuan Terbimbing (Discovery Learning). EDU-MAT: Jurnal Pendidikan Matematika, 4(1). https://doi.org/10.20527/edumat.v4i1.2292
N. Lia Marliana, S. P., M.Phil., & Dkk. (2018). Strategi Belajar Mengajar Bahasa Indonesia (Pertama). PT REMAJA ROSDAKARYA BANDUNG.
Nuryasana, E., & Desiningrum, N. (2020). Pengembangan Bahan Ajar Strategi Belajar Mengajar Untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Mahasiswa. Jurnal Inovasi Penelitian, 1(5), 967–974. https://doi.org/10.47492/jip.v1i5.177
Octavia, S. A. (n.d.). Motivasi Belajar dalam Perkembangan Remaja (H. Rahmadhani (ed.)). PENERBIT DEEPUBLISH (Grup Penerbitan CV BUDI UTAMA).
Rahman, T. (2018). Aplikasi Model-model Pembelajaran dalam Penelitian Tindakan Kelas. Pelita Nusantara.
Sani, R. A. (2014). Inovasi pembelajaran (kedua). Bumi Aksara.
Sanjaya, A. (2018). Pastoral Konseling Kepada Remaja Kristen Indonesia Dalam Menghadapi Pergaulan Bebas. Missio Ecclesiae, 7(1), 141–163. https://doi.org/10.52157/me.v7i1.84
Sanjaya, W. (2007). Strategi Pembelajaran Berorientasi Standar Proses Pendidikan. Kencana Prenada Media Group.
Sanu, D. K., & Taneo, J. (2020). Analisis Teori Cinta Sternberg Dalam Keharmonisan Rumah Tangga. JKKP (Jurnal Kesejahteraan Keluarga Dan Pendidikan), 7(02), 191–207. https://doi.org/10.21009/jkkp.072.07
Sari, S. P., & Bermuli, J. E. (2021). Etika Kristen dalam Pendidikan Karakter dan Moral Siswa di Era Digital [Christian Ethics in Teaching Character and Moral for Students in the Digital Era]. Diligentia: Journal of Theology and Christian Education, 3(1), 46. https://doi.org/10.19166/dil.v3i1.2782
Sianipar, D., Rambitan, S., Sairwona, W., & Zega, Y. K. (2020). Pelatihan Penggunaan Metode Mengajar Remaja Di Masa Pandemi Covid-19 Di Hkbp Resort Jatisampurna Bekasi. JURNAL Comunità Servizio?: Jurnal Terkait Kegiatan Pengabdian Kepada Masyarakat, Terkhusus Bidang Teknologi, Kewirausahaan Dan Sosial Kemasyarakatan, 2(2), 406–428. https://doi.org/10.33541/cs.v2i2.1963
Surya, M. (2013). Psikologi Guru Konsep dan Aplikasi. Bandung: Alfabeta, 205–212.
Susanti, Dr. Lidia, S.P, M. P. (n.d.). Strategi Pembelajaran Berbasis Motivasi.
Sutikno, M. S. (2008). Belajar dan Pembelajaran Upaya Kreatif dalam Mewujudkan Pembelajaran yang Berhasil (2nd ed.). Prospect.
Widayati, A. (2012). Metode Mengajar Sebagai Strategi Dalam Mencapai Tujuan Belajar Mengajar. Jurnal Pendidikan Akuntansi Indonesia, 3(1). https://doi.org/10.21831/jpai.v3i1.836
Yemima, K. (2021). Aplikasi Ibrani 12:5-13 sebagai Model Pendidikan Karakter Disiplin Anak Generasi Z dalam Keluarga Kristen di Era New Normal Pandemi Covid-19. EPIGRAPHE: Jurnal Teologi Dan Pelayanan Kristiani, 5(1), 15. https://doi.org/10.33991/epigraphe.v5i1.203
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Ongki Riando Tobi, Yuliana Bubu, Radela Salmon, Lenda Dabora JF Sagala
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.