Dialog Antaragama Berdasarkan Studi Alkitab Kisah Para Rasul 17:22-34
DOI:
https://doi.org/10.61295/kalanea.v5i2.154Keywords:
interreligious dialogue, apostle Paul, Acts, harmoniousAbstract
Maintaining harmony in a multicultural society is a must for believers through interfaith dialogue so that potential religious conflicts do not occur. So that interfaith tolerance can continue to be closely intertwined. Although it is certainly not easy to live together in a multi-tennis community environment because discrimination and exclusivity are still challenges in establishing effective dialogue. Through the book of Acts 17:22-34 are found Paul's ways of effectively dialogue with the philosophers in Athens as an approach to interfaith communication. With the aim of allowing everyone who has a different understanding to respect differences, and is not always oriented towards reaching an agreement. The author uses a qualitative method through a hermeneutic approach to texts and literature studies. The results of the analysis of interreligious dialogue based on the Bible study of Acts 17: 22-34 found that three approaches to dialogue are Dialogue about God: God is the Creator of the Universe, dialogue about the origin of human beings and about the last day to be a bridge and relevant to use.
References
Afitasari, A. (2024). KONSEP KEKEKALAN AKHIRAT (KOMPARASI ESKATOLOGI ISLAM DAN KRISTEN). UIN Raden Intan, Lampung. https://repository.radenintan.ac.id/id/eprint/35943
Aliadi, F. (2023). Eksposisi Frasa “Sebab Jika Kita Sengaja Berbuat Dosa” Berdasarkan Ibrani 10:26. Jurnal Kala Nea, Vol.4, No.2.
Antameng, M. D. (2021). Deradikalisasi Konflik Agama Mayoritas (Islam)—Minoritas (Kristen) Di Indonesia. Psalmoz: A journal of creative and Study of church music, Volume 2, No.1. https://doi.org/Mychael Dimes Antameng
Bali, A. (2023). Redemptoris missio: Menyeimbangkan strategi misi dan pelayanan kepada kaum miskin dalam misi Paulus. Kurios: Jurnal Teologi dan Pendidikan Kristen, Vol.9, No.3.
Baskoro, P. K., & Kristiani, D. (2021). “Makna teologis konsep oikumene menurut yohanes 17:1-26 dan implikasinya bagai gereja masa kini,.” Illuminate: Jurnal teologi dan pendidikan kristiani., Volume 4, No.2. https://doi.org/10.54024/illuminate.v4i2.120
Brink, V. D. (2001). Tafsiran Alkitab Kisah Para Rasul. BPK Gunung Mulia.
Doni Heryanto, & Sawaki, W. (2020). “Menerapkan Strategi Penginjilan Paulus Dalam Kisah Para Rasul 17:16-34 Pada Penginjilian Suku Auri, Papua,.” Kurios, Vol. 6. no.2.
Elsa, O., & Sarmauli. (2024). DOKTRIN MANUSIA DAN DOSA. HUMANITIS: Jurnal Humaniora, Sosial dan Bisnis, Volume 2, No.10.
Halim, A. (2015). PLURALISME DAN DIALOG ANTAR AGAMA. Tajdid: Jurnal Olmu Ushuluddin, Vol.14, No.1. https://doi.org/10.30631/tjd.v14i1.21
Handayani, P. T., Zakiah, L., & Maulida, N. (2024). PENTINGNYA PENDIDIKAN MULTIKULTURAL DAN PENDIDIKAN INKLUSI DI SEKOLAH DASAR DALAM MENGHARGAI KEBERAGAMAN?: STUDI LITERATUR. Pendas: Jurnal Pendidikan Dasar, Volumue 2, No.9. https://doi.org/10.23969/jp.v9i2.13566
Henny, L. (2020). Konsep Ibadah Yang Benar Menuurt Alkitab. Excelsis Deo: Jurnal Teologi, Misiologi dan Pendidikan, Vol.4, No.1.
Henry, M. (2014a). Tafsir Kisah Para Rasul. Momentum.
Henry, M. (2014b). Tafsiran Kitab Kisah Para Rasul. Momentum.
Iwan Setiawan, & Banea, R. P. (2023). Kontekstualisasi Menurut Kisah Para Rasul 17: 16-34. Te Deum: Jurnal Teologi dan Pengembangan Pelayanan, Volume 12, No.2.
Kaha, S. K. (2020). Dialog Sebagai Kesadaran Relasional Antar Agama: Respons Teologis Atas Pudarnya Semangat Toleransi Kristen-Islam Di Indonesia. Jurnal Abdiel: Khazanah Pemikiran Teologi, Pendidikan Agama Kristen dan Musik Gereja, volume 4, no.2, 145. https://doi.org/10.37368/ja.v4i2.165
Kasieli Zebua & Oktavianus Yogi. (2024). Prinsip-prinsip Penginjilan Kontekstual bagi Kaum Intelektual–Religius Berdasarkan Kisah Para Rasul 17:16-34. Skenoo: Jurnal Teologi dan Pendidikan Agama Kristen, Volume 4,No.1.
Laruanaung, D. E. H. (2019). Pandangan Cosmotheandric tentang Peran Yesus di Hari Kiamat dalam Islam dan Kristen: Studi Teologi Komparatif. Universitas Kristen Satya Wacana Institusional Repository. https://repository.uksw.edu/handle/123456789/20303
Lukito, D. L. (2020). Kecenderungan Gerakan Oikumene Dewasa Ini. Veritas: Jurnal Teologi dan Pelayanan. https://repository.seabs.ac.id/
Malau, T. W. (2024). Dialog Antaragama Dan Kontribusi Tokoh Agama Dalam Penyelesaian Konflik Dan Implementasinya Untuk Memperkuat Toleransi. Jurnal Magistra:, Volume 2, No.1, 01–18. https://doi.org/10.62200/magistra.v2i1.70
Manurung, K. (2020). Efektivitas Misi Penginjilan dalam Meningkatkan Pertumbuhan Gereja. Dunamis: Jurnal Teologi dan Pendidikan Kristiani, volume 4, nomor 2.
Oet, S. (2014). AKHIR ZAMAN MENURUT SURAT 1 TESALONIKA: SEBUAH ANALISA TEOLOGIS-PRAKTIS. Manna Rafflesia, Volume 1, No.1.
Pandie, R. D. Y. (t.t.). Filsafat Stoisisme dalam Perspektif Etika Kriste. Real Didache: Journal of Christian Education, Vol.3, No.1.
R, D. (1997). Tafsiran Kisah Para Rasul. Gandum Mas.
R.D, H. D., PAP, Y., & Simon. (2024). Strategi Penginjilan yang Aplikatif pada Masyarakat Penganut Politeisme berdasarkan Kisah Para Rasul 17:16-34. Eleos: Jurnal Teologi dan Pendidikan Agama Kristen, Vol.3, No.2.
Sugiono. (2020). Pendekatan Penginjilan Kontekstual Paulus Berdasarkan Kisah Para Rasul 17:16-34. Jurnal Ilmu Teologi dan Pendidikan Kristen, Volume 1, No.2.
Suriono, Z. (2021). Analisis SWOT dalam Identifikasi Mutu Pendidikan. Alacrity: Journal Of Education, Volume 1.
Sutanto, H. (2019). Perjanjian Baru INterlinear Yunani-Indonesia dan Konkordansi Perjanjian Baru (PBIK). Lembaga Alkitab Indonesia.
Tenibemas, P. (2019). ANDIL KITA DALAM MISI MASA KINI. engarah: Jurnal Teologi Kristen, Volume 1, No.1.
Wijaya, E. C. (2018). Kekhasan Eskatologi Paulus. Fidei: Jurnal Teologi Sistematika dan Praktika, Volume 1, No.1.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Paisal Paisal, Lusiana Lusiana, Esron Mangatas Siregar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.