Penafsiran Terhadap Galatia 6:2 Berdasarkan Teori Taksonomi Bloom dan Relevansinya Bagi Pendidikan Anak Usia Remaja

Authors

  • Prionaray Bram M Institut Agama Kristen Negeri Toraja

DOI:

https://doi.org/10.61295/kalanea.v5i1.140

Keywords:

affective, Galatians 6:2, education, adolescents, bloom's taxonomy

Abstract

This research tries to examine Galatians 6:2 as a teaching advice that is affective teaching. This was then collaborated with the perspective of a psychologist who is involved in observations in the world of education, namely Benjamin Bloom. In the taxonomy, there are three domains of educational concepts, namely the cognitive domain, affective domain and psychomotor domain. What then becomes the core point of focus in this research is the affective domain, as a domain of teaching that shows the implementation of teachings through action. In its relevance to teenagers, as a core teaching material for Christianity, Galatians 6:2 is studied using a historical hermeneutic approach, by providing a transparency of thought regarding how teaching should be accompanied by practice, which is closely related to the realm of affective thought, a flowering taxonomy, as a completeness in education and the subject of education. As the target object are teenagers, remembering how in the order of adolescent development, this is a growth phase which can be the key to the initial foundation in forming a life commitment which must be accompanied by teaching that can be accepted and practiced in the daily lives of teenagers.

References

Amaliah Nafiati, D. (2021). Refisi taksonomi Bloom: Kognitif, afektif, dan psikomotorik,” Universitas Pancasakti Tegal, Indonesia. Humanika, Kajian Ilmiah Mata Kuliah Umum, Volume 21, Nomor 01.

Andesta Bujuri, D. (2018). Analisis Perkembangan Kognitif Anak Usia Dasar dan Implikasinya dalam Kegiatan Belajar Mengajar. LITERASI, Volume 09, Nomor 01.

Bram M, P. (2024). Teologi Tentang Pemberian Pendidikan Terhadap Anak Menurut Efesus 6:1-4. MERDEKA: Jurnal Ilmiah Multi DIsiplin, Volume 01, Nomor 03.

C. Tenney, M. (2003). Survei Perjanjian Baru. Gandum Mas.

Duyverman, M. E. (1996). Pembimbing ke dalam perjanjian baru (Cet. 11). BPK Gunung Mulia.

Erniyanti, Junus, M., & Syam, M. (n.d.). Analisis Ranah Kognitif Soal Latihan Berdasarkan Taksonomi Bloom Revisi pada Buku Fisika Kelas X (Studi pada Buku Karya Ni Ketut Lasmi). Jurnal Literasi Pendidikan Fisika, Volume 01, Nomor 02.

Frans Sembiring, K. (2019). Tafsir Surat Galatia 4:12-20 “Ingat Akan Hubungan Kita Semula.” Universitas Kristen Duta Wacana.

Gunawan, C. (2011). Ketegangan Hubungan Yahudi dan Bukan Yahudi Dalam Yudaisme Bait Allah Kedua dan Dalam Surat Galatia. Veritas, Volume 12, Nomor 01.

Gyong Kwon, Y. (2001). Eschatology in Galatians. Tubingen.

Hunter, A. M. (2004). Memperkenalkan Teologi Perjanjian Baru (Cetakan ke-11). PT BPK Gunung Mulia.

Idris, M. (n.d.). Pengembangan Kurikulum Dengan Pendekatan Model Taksonomi Bloom Dua Dimensi. Ta’dibi: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, olume 09, Nomor 02.

Kartini, N. E., Syarief Nurdin, E., Abdul Hakam, K., & Syihabuddin. (2022). Telaah Revisi Teori Domain Kognitif Taksonomi Bloom dan Keterkaitannya dalam Kurikulum Pendidikan Agama Islam. JURNAL BASICEDU, Volume 6 Nomor 4.

Marxsen, W. (1996). Pengantar Perjanjian Baru: Pendekatan kritis terhadap masalah-masalahnya (S. Suleeman, Trans.). Pt. PBK Gunung Mulia.

Mulyani, F., & Haliza, N. (2021). Analisis Perkembangan Ilmu Pengetahuan dan Teknologi (IPTEK) Dalam Pendidikan. Jurnal Pendidikan Dan Konseling, Volume 03, Nomor 01.

Nina Adlini, M., Hanifa Dinda, A., Yulinda, S., Chotimah, O., & Julia Merliyana, S. (2022). Metode Penelitian Kualitatif Studi Pustaka. EDUMASPUL: Jurnal Pendidikan, Volume 06, Nomor 01.

Prianto, R., Lawira, K., & Novianto. (n.d.). ‘View of Makna “Injil Yang Lain” Dalam Galatia 1:6-7. Jurnal Teologi Dan Pengembangan Pelayanan, Volume 10, nomor 02.

Putri Djatmiko, G., & Hauw, A. (n.d.). Konsep Teologis Tolong Menolong Menurut Galatia 6:2 Ditinjau Dari Makna Kata ????? Dan Etos Timbal Balik Pada Budaya Yahudi Dan Yunani-Romawi Di Jemaat Galatia. Jurnal Amanat Agung.

Riando Tobi, O., Bubu, Y., Salmon, R., & Dabora J. F. Sagala, L. (2023). Strategi dan Metode Mengajar Anak Remaja Milenial. Jurnal Kala Nea, Volume 04, Nomor 02.

Setiawan Tarigan, I. (2021). Eksegesis Dan Penelitian Teologis. Jurnal Teologi Cultivation, Volume 05, Nomor 02.

Situmorang, J. (2018). Model Misi Perkotaan Rasul Paulus di Korintus. Missio Ecclesiae, Volume 07, Nomor 02.

Suriansyah, A. (2011). Landasan Pendidikan (Cetakan Pertama). Comdes.

Ulpah, & Arifudin, O. (2023). Analisis Teori Taksonimi Bloom Pada Pendidikan Di Indonesia. Jurnal Al-Amar, Volume 04, Nomor 01.

Urbanus. (2020). Peran Orang Tua Kristen Dalam Pembentukan Karakteranak Menghadapi Degradasi Moraldi Sekolah Menengah Atas Negeri 7pontianak. Jurnal Kala Nea, Volume 01, Nomor 01.

Yuswanto, S. (2022). Taksonomi Bloom dalam Pembelajaran Metode E-learning. Jurnal BESTARI, Volume 02, Nomor 02.

Published

12-05-2024

How to Cite

Bram M, P. (2024). Penafsiran Terhadap Galatia 6:2 Berdasarkan Teori Taksonomi Bloom dan Relevansinya Bagi Pendidikan Anak Usia Remaja. Jurnal Kala Nea, 5(1), 1–15. https://doi.org/10.61295/kalanea.v5i1.140

Issue

Section

Articles